Gepubliceerd: 22 augustus 2024

Bent u bestuurder van een algemeen nut beogende instelling (ANBI)? Weet dan dat in Nederland gevestigde voormalige ANBI’s die hun status op of na 2013 hebben verloren, een jaarlijkse informatieverplichting hebben. Deze informatieplicht betreft het vermogensverloop van de ANBI vanaf het moment dat de ANBI-status eindigde verminderd met de uitgaven en kosten voor de goede doelen. Daarnaast moet u opgaaf doen van ontvangen donaties en schenkingen. De informatieplicht bestaat zolang het ANBI-vermogen op 1 januari 2023 meer bedroeg dan € 25.000 (bij beëindiging vóór 2023) of het eigen vermogen van de ANBI op het moment van de beëindiging meer dan € 25.000  bedroeg (bij beëindiging in 2023). Daarbij telt niet mee het vermogen dat de voormalige ANBI na het statusverlies heeft opgebouwd, bijvoorbeeld uit ontvangen schenkingen en donaties. De informatie moet u vóór 1 september 2024 aanleveren bij de Belastingdienst. Daarvoor is het formulier ‘Opgaaf vermogen en schenkingen 2023 voormalige ANBI’s’ beschikbaar.

Tip
Als u niet aan de informatieplicht voldoet, volgt een boete. Zorg er dus voor dat u uiterlijk 31 augustus a.s. de informatie hebt aangeleverd bij de Belastingdienst.

Meer nieuws

Laat uw voorlopige IB-aanslag 2025 controleren

december 18th, 2024|

Laat uw voorlopige IB-aanslag 2025 controleren Hebt u van de Belastingdienst een voorlopige aanslag of teruggaaf inkomstenbelasting/ premie [...]

Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.

Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.

Hierin is onze verantwoordelijkheid, onafhankelijkheid en geheimhoudings-plicht ten opzichte van u vastgelegd. Deze gedrags- en beroepsregels maken ook deel uit van alle aan ons verstrekte opdrachten en werkzaamheden die wij voor u verrichten. Download de laatste versie van de NOAB-gedrags- en beroepsregels:

Voor een duidelijke verhouding tussen u en ons kantoor hanteren wij  de door de NOAB opgestelde leverings-, betalings- en uitvoeringsvoorwaarden. Deze voorwaarden maken ook deel uit van alle aan ons verstrekte opdrachten en werkzaamheden die wij voor u verrichten. Download onze algemene voorwaarden hier:

Als NOAB-kantoor hebben wij ons verbonden aan een onafhankelijke klachtenregeling. U kunt deze hier downloaden:

© 2024 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01

Ga naar de bovenkant