

Gepubliceerd: 16 januari 2025
Denk aan de btw-deadlines bij onroerende zaken
Heeft u bij de koop of verkoop van een onroerende zaak ervoor gekozen om btw-belast te leveren? In dat geval moet de koper binnen vier weken na afloop van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarin het pand aan hem/haar is geleverd, een schriftelijke verklaring uitreiken aan de verkoper en de Belastingdienst. Daaruit moet blijken dat de koper het pand in beide jaren ook feitelijk voor 90% (soms 70%) of meer voor belaste prestaties heeft gebruikt. Bij een belaste levering in 2023 moet dat dus uiterlijk gebeuren vóór 29 januari 2025.
Verhuurt u een onroerende zaak met btw? In dat geval moet de huurder die niet meer aan het 90%- (soms 70%-)criterium voldoet, dit bij u en bij de Belastingdienst melden binnen vier weken na afloop van het jaar.
Tip
U doet er verstandig aan om te controleren of de huurder van uw pand nog aan het 90%- (70%-)criterium voldoet en zo niet, of hij/zij zich heeft gemeld
Meer nieuws
Meld arbeidsongeschiktheid bij uw pensioenfonds
De meeste pensioenregelingen kennen een bepaling waaruit voortvloeit dat de pensioenregeling premievrij wordt voortgezet bij arbeidsongeschiktheid van de [...]
Alleen met bewijs alsnog aftrek betaalde lijfrentepremie
Betaalde lijfrentepremies zijn aftrekbaar en de latere lijfrente-uitkeringen zijn belast. Dat is de hoofdregel, maar wat nu als [...]
Vanaf 2027 mogelijk eindheffing betalen bij fossiele auto van de zaak
Het kabinet-Schoof wil het rijden met een elektrische (bestel)auto stimuleren en kondigt onder meer de volgende maatregel aan. [...]
Btw-verhoging op sport, cultuur en media gaat definitief niet door
De btw-verhoging van 9% naar 21% voor sport, cultuur en media gaat definitief niet door. Dat blijkt uit [...]
Enkele fiscale maatregelen uit de Voorjaarsnota
De Voorjaarsnota is gepubliceerd. Hierna volgen de meest in het oog springende fiscale maatregelen die het kabinet-Schoof wil [...]
Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.

Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.
© 2025 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01