

Gepubliceerd: 21 juni 2024
Een algemeen nut beogende instelling (ANBI) moet uiterlijk binnen zes maanden na afloop van het boekjaar haar financiële gegevens elektronisch publiceren. Een ANBI met een boekjaar gelijk aan het kalenderjaar moet dus de financiële gegevens over 2023 vóór 1 juli 2024 publiceren. Dat kan op de eigen website van de ANBI, maar mag ook via een brancheorganisatie of via anbi.nl. Een ANBI die haar jaarcijfers niet tijdig publiceert, loopt het risico de ANBI-status met terugwerkende kracht te verliezen. Hierdoor vervallen de fiscale faciliteiten voor de ANBI én haar begunstigers. De giften aan de ANBI zijn dan niet meer aftrekbaar. Bovendien kan de Belastingdienst door de terugwerkende kracht schenk- en erfbelasting navorderen. Grote ANBI’s moeten voor hun publicatieplicht gebruikmaken van standaardformulieren van de Belastingdienst. Kleine ANBI’s mogen gebruikmaken van een standaardformulier. Grote ANBI’s zijn:
ANBI’s die actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen), waarvan de totale baten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 50.000;
niet-fondsenwervende ANBI’s waarvan de totale lasten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 100.000.
Tip
Bent u bestuurder van een ANBI? Zorg er dan voor dat de ANBI-gegevens 2023 vóór 1 juli 2024 zijn gepubliceerd.
Meer nieuws
Heeft u uw cryptobezit al aangegeven?
Cryptovaluta behoren – net als andere vermogensbestanddelen – tot uw box-3-vermogen en dus moet u die ook aangeven [...]
Start aanvraagperiode subsidieregeling praktijkleren derde leerweg
Heeft u in uw bedrijf praktijkplaatsen aangeboden voor een werkzoekende of een werkende met betaalde arbeid. U kunt [...]
Hypotheekrenteaftrek op de tocht – extra aflossen of niet?
De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn achter de rug. Het vormen van een nieuwe regering kan beginnen. [...]
Lijfrente als alternatief voor extra aflossen
Als alternatief voor extra aflossen op uw hypotheek kunt u de beschikbare liquiditeiten gebruiken voor een extra oudedagsvoorziening [...]
Met SDE++-subsidie uw bedrijf verduurzamen
Onlangs is het loket geopend voor de aanvraag van subsidie uit de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie [...]
Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.

Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.
© 2024 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01