Gepubliceerd: 21 juni 2024
Een algemeen nut beogende instelling (ANBI) moet uiterlijk binnen zes maanden na afloop van het boekjaar haar financiële gegevens elektronisch publiceren. Een ANBI met een boekjaar gelijk aan het kalenderjaar moet dus de financiële gegevens over 2023 vóór 1 juli 2024 publiceren. Dat kan op de eigen website van de ANBI, maar mag ook via een brancheorganisatie of via anbi.nl. Een ANBI die haar jaarcijfers niet tijdig publiceert, loopt het risico de ANBI-status met terugwerkende kracht te verliezen. Hierdoor vervallen de fiscale faciliteiten voor de ANBI én haar begunstigers. De giften aan de ANBI zijn dan niet meer aftrekbaar. Bovendien kan de Belastingdienst door de terugwerkende kracht schenk- en erfbelasting navorderen. Grote ANBI’s moeten voor hun publicatieplicht gebruikmaken van standaardformulieren van de Belastingdienst. Kleine ANBI’s mogen gebruikmaken van een standaardformulier. Grote ANBI’s zijn:
ANBI’s die actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen), waarvan de totale baten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 50.000;
niet-fondsenwervende ANBI’s waarvan de totale lasten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 100.000.
Tip
Bent u bestuurder van een ANBI? Zorg er dan voor dat de ANBI-gegevens 2023 vóór 1 juli 2024 zijn gepubliceerd.
Meer nieuws
Start nieuwe innovatiesubsidie aanpak piekbelasting
Start nieuwe innovatiesubsidie aanpak piekbelasting Bent u veehouder met melkvee, varkens en/of vleeskalveren en heeft u een bedrijf [...]
Einde uitstel voor inzaaien vanggewassen nadert
Einde uitstel voor inzaaien vanggewassen nadert Begin september jl. heeft u als agrariër uitstel gekregen voor het inzaaien [...]
Definitieve bedragen kinderopvangtoeslag 2025 bekendgemaakt
Definitieve bedragen kinderopvangtoeslag 2025 bekendgemaakt Huishoudens met een gezamenlijk inkomen tussen € 29.400 en € 159.225 krijgen volgend [...]
Laatste jaar aankoop bestelauto zonder bpm
Laatste jaar aankoop bestelauto zonder bpm Als u nu een bestelauto aanschaft voor uw onderneming, betaalt u geen [...]
Telefoonnummers in Handelsregister voortaan afgeschermd
Telefoonnummers in Handelsregister voortaan afgeschermd Het is u waarschijnlijk ook al regelmatig overkomen dat u ongevraagd – en [...]
Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.
Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.
© 2024 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01