Gepubliceerd: 22 augustus 2024
Bent u bestuurder van een algemeen nut beogende instelling (ANBI)? Weet dan dat in Nederland gevestigde voormalige ANBI’s die hun status op of na 2013 hebben verloren, een jaarlijkse informatieverplichting hebben. Deze informatieplicht betreft het vermogensverloop van de ANBI vanaf het moment dat de ANBI-status eindigde verminderd met de uitgaven en kosten voor de goede doelen. Daarnaast moet u opgaaf doen van ontvangen donaties en schenkingen. De informatieplicht bestaat zolang het ANBI-vermogen op 1 januari 2023 meer bedroeg dan € 25.000 (bij beëindiging vóór 2023) of het eigen vermogen van de ANBI op het moment van de beëindiging meer dan € 25.000 bedroeg (bij beëindiging in 2023). Daarbij telt niet mee het vermogen dat de voormalige ANBI na het statusverlies heeft opgebouwd, bijvoorbeeld uit ontvangen schenkingen en donaties. De informatie moet u vóór 1 september 2024 aanleveren bij de Belastingdienst. Daarvoor is het formulier ‘Opgaaf vermogen en schenkingen 2023 voormalige ANBI’s’ beschikbaar.
Tip
Als u niet aan de informatieplicht voldoet, volgt een boete. Zorg er dus voor dat u uiterlijk 31 augustus a.s. de informatie hebt aangeleverd bij de Belastingdienst.
Meer nieuws
Start tweede aanvraagtijdvak SLIM-subsidie mkb-ondernemers
Start tweede aanvraagtijdvak SLIM-subsidie mkb-ondernemers Vanaf deze week is het tweede aanvraagtijdvak gestart van de SLIM-regeling. Als mkb-werkgever [...]
Verzoek tijdig om teruggaaf buitenlandse btw
Verzoek tijdig om teruggaaf buitenlandse btw Bent u btw-ondernemer en hebben ondernemers in een andere EU-lidstaat in 2023 [...]
Controleer definitieve beschikking LKV en LIV 2023
Controleer definitieve beschikking LKV en LIV 2023 Uiterlijk eind juli heeft u de definitieve beschikking Lage-Inkomensvoordeel (LIV) en [...]
Uitrijperiode mest verlengd
Uitrijperiode mest verlengd Bent u boer en hebt u door het extreem natte voorjaar uw land niet kunnen [...]
Terug van weggeweest
Voor de meeste mensen zit de zomervakantie erop of eindigt deze binnenkort. Hopelijk heeft de zomer u gebracht [...]
Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.
Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.
© 2024 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01