Gepubliceerd: 21 juni 2024
Een algemeen nut beogende instelling (ANBI) moet uiterlijk binnen zes maanden na afloop van het boekjaar haar financiële gegevens elektronisch publiceren. Een ANBI met een boekjaar gelijk aan het kalenderjaar moet dus de financiële gegevens over 2023 vóór 1 juli 2024 publiceren. Dat kan op de eigen website van de ANBI, maar mag ook via een brancheorganisatie of via anbi.nl. Een ANBI die haar jaarcijfers niet tijdig publiceert, loopt het risico de ANBI-status met terugwerkende kracht te verliezen. Hierdoor vervallen de fiscale faciliteiten voor de ANBI én haar begunstigers. De giften aan de ANBI zijn dan niet meer aftrekbaar. Bovendien kan de Belastingdienst door de terugwerkende kracht schenk- en erfbelasting navorderen. Grote ANBI’s moeten voor hun publicatieplicht gebruikmaken van standaardformulieren van de Belastingdienst. Kleine ANBI’s mogen gebruikmaken van een standaardformulier. Grote ANBI’s zijn:
ANBI’s die actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen), waarvan de totale baten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 50.000;
niet-fondsenwervende ANBI’s waarvan de totale lasten in het betreffende boekjaar meer bedragen dan € 100.000.
Tip
Bent u bestuurder van een ANBI? Zorg er dan voor dat de ANBI-gegevens 2023 vóór 1 juli 2024 zijn gepubliceerd.
Meer nieuws
Uitstel voor inzaaien vanggewassen
Uitstel voor inzaaien vanggewassen Bent u agrariër? Dan heeft u waarschijnlijk uw gewassen pas later kunnen zaaien en [...]
Deadline nadert voor aanvraag subsidie Praktijkleren
Deadline nadert voor aanvraag subsidie Praktijkleren Biedt u in uw bedrijf in het studiejaar 2023/2024 praktijk- of werkleerplaatsen [...]
Start tweede aanvraagtijdvak SLIM-subsidie mkb-ondernemers
Start tweede aanvraagtijdvak SLIM-subsidie mkb-ondernemers Vanaf deze week is het tweede aanvraagtijdvak gestart van de SLIM-regeling. Als mkb-werkgever [...]
Verzoek tijdig om teruggaaf buitenlandse btw
Verzoek tijdig om teruggaaf buitenlandse btw Bent u btw-ondernemer en hebben ondernemers in een andere EU-lidstaat in 2023 [...]
Controleer definitieve beschikking LKV en LIV 2023
Controleer definitieve beschikking LKV en LIV 2023 Uiterlijk eind juli heeft u de definitieve beschikking Lage-Inkomensvoordeel (LIV) en [...]
Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.
Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.
© 2024 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01