

Gepubliceerd: 13 november 2025
Gedurende het bestaan van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting (FE OB), kunnen zich wijzigingen voordoen, waardoor de fiscale eenheid ophoudt te bestaan of doorgaat in een andere samenstelling. Denk hierbij aan een opheffing of fusie, een splitsing, het toevoegen van een nieuwe deelnemer of de verkoop van aandelen. Weet dan, dat het van groot belang is om een wijziging bij een deelnemer aan de FE OB tijdig schriftelijk te melden bij de Belastingdienst. Doet u dit niet of niet tijdig dan betekent dit dat een uittredende (rechts)persoon uit de fiscale eenheid hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de btw-schulden van de fiscale eenheid tot het moment van melding bij de Belastingdienst. Daarnaast blijven de (rechts)personen in de FE OB hoofdelijk aansprakelijk voor de btw-schulden van de uitgetreden (rechts)persoon tot het moment van melding bij de Belastingdienst.
Tip
Zolang de wijziging niet schriftelijk wordt doorgegeven aan de Belastingdienst, blijft de hoofdelijke aansprakelijkheid bestaan. Als de Belastingdienst zelf een wijziging vaststelt, wordt de dagtekening van de beschikking als datum aangehouden.
Meer nieuws
Tijdig aflossen schulden bij uw eigen bv – voorkom box-2-belasting
De grens waarboven u over schulden bij uw eigen bv box 2-belasting moet betalen is dit jaar gelijk [...]
Meld tijdig en schriftelijk wijziging in fiscale eenheid voor de btw
Gedurende het bestaan van een fiscale eenheid voor de omzetbelasting (FE OB), kunnen zich wijzigingen voordoen, waardoor de [...]
Heeft u uw cryptobezit al aangegeven?
Cryptovaluta behoren – net als andere vermogensbestanddelen – tot uw box-3-vermogen en dus moet u die ook aangeven [...]
Start aanvraagperiode subsidieregeling praktijkleren derde leerweg
Heeft u in uw bedrijf praktijkplaatsen aangeboden voor een werkzoekende of een werkende met betaalde arbeid. U kunt [...]
Hypotheekrenteaftrek op de tocht – extra aflossen of niet?
De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn achter de rug. Het vormen van een nieuwe regering kan beginnen. [...]
Heeft u een vraag, wilt u meer informatie of eens vrijblijvend kennismaken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.

Veerman Administratie B.V.
Dorpstraat 200
2761 AJ Zevenhuizen
Telefoon: 085 2 739 769
info@veermanadministratie.nl
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
8.30 tot 17.00 uur
Buiten kantoortijden op afspraak.
© 2025 | Veerman Administratie | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | KVK: 24425604 | BTW: NL 818772669 B01